Μοναδικό μετρήσιμο στοιχείο για την αύξηση της κίνησης είναι η Αττική Οδός σύμφωνα με την οποία όλο το έτος παρουσιάζεται αύξηση περίπου 2,5% σε σχέση με το 2014

Της Μαρίας Μόσχου

Ο Έλληνας δεν εγκαταλείπει το ΙΧ του! Τα capital controls και η φοροκαταιγίδα  τους τελευταίους μήνες δεν μπόρεσαν να κρατήσουν κυρίως τους Αθηναίους μακριά  από τους δρόμους. Μάλιστα οι πωλήσεις ΙΧ τον Νοέμβριο εκτοξεύτηκαν στο 17,6%, ενώ και για το σύνολο του 2015 αναμένεται θετικό με το 11μηνο να κλείνει στο +6,4%.
Αν και το Κέντρο Διαχείρισης Κυκλοφορίας έχει κλείσει, με αποτέλεσμα να μην υπάρχουν ακριβή στοιχεία για την αύξηση της κίνησης στους δρόμους της Αθήνας, ωστόσο η αύξηση της ώρας για τη διάνυση μιας συγκεκριμένης διαδρομής δηλώνει ότι οι Αθηναίοι ξαναβγήκαν στους δρόμους.
Μοναδικό μετρήσιμο στοιχείο για την αύξηση της κίνησης είναι η Αττική Οδός σύμφωνα με την οποία όλο το έτος παρουσιάζεται αύξηση περίπου 2,5% σε σχέση με το 2014.
«Είναι αξιοπερίεργο να μειώνεται το ΑΕΠ και το εισόδημα και να αυξάνεται η κίνηση, ωστόσο μπορεί να οφείλεται στη μείωση της τιμής των καυσίμων», είπε, μιλώντας στην «Η» ο πρόεδρος των Ελλήνων Συγκοινωνιολόγων κ. Κ. Αντωνίου.



Τα φθηνά καύσιμα φέρνουν «μποτιλιάρισμα» στους δρόμους της Αθήνας 
Όπως φάνηκε η ανακοίνωση και μόνο της αύξησης στην τιμή των εισιτηρίων των μέσων μαζικής μεταφοράς από 1η Ιανουαρίου 2016  έστρεψε τους οδηγούς στα ΙΧ τους. Αυτός είναι και ο λόγος που κεντρικές οδικές αρτηρίες όπως η Κηφισίας, η Μεσογείων, η Β. Σοφίας, η Λ . Αθηνών αλλά και η Εθνική, μετατρέπονταν σε απέραντο πάρκινγκ τις πρωινές αλλά και τις μεσημεριανές ώρες αιχμής. Αν και τα κινούμενα ΙΧ δεν μπορούν να συγκριθούν ακόμα με τον φόρτο του 2009, ωστόσο η τάση είναι πλέον ξεκάθαρη και, όπως επισημαίνουν οι συγκοινωνιολόγοι, αν το πετρέλαιο συνεχίσει να κινείται πτωτικά, οι δρόμοι της πρωτεύουσας θα «γεμίσουν» και πάλι ασφυκτικά  με ΙΧ και το γνωστό μποτιλιάρισμα θα επιστρέψει μαζί με τις αυξημένες ώρες αιχμής που τα τελευταία χρόνια είχαν συρρικνωθεί σημαντικά.
Η κατανάλωση καυσίμων
Μπορεί η ζήτηση καυσίμων να μειώθηκε, ωστόσο το μποτιλιάρισμα επέστρεψε στους αθηναϊκούς δρόμους.
Τα επίσημα στοιχεία του υπουργείου Ενέργειας και Περιβάλλοντος, για τη ζήτηση των καυσίμων κίνησης το δεκάμηνο Ιανουαρίου - Οκτωβρίου δεν δικαιολογούν την αυξημένη κίνησή τους. Η κατανάλωση βενζινών και πετρελαίου κίνησης μειώθηκε συνολικά το 10μηνο κατά 4,1%.
Η μεγαλύτερη μείωση παρατηρείται στις βενζίνες με ποσοστό -3,8%, ενώ στο ντίζελ κίνησης η μείωση είναι οριακή στο -0,3% με την αγορά να αποδίδει τη συγκράτηση αυτή στην αυξημένη χρήση του αγροτικού πετρελαίου λόγω των ευνοϊκών καιρικών συνθηκών για καλλιέργειες. Συγκεκριμένα, το δεκάμηνο του 2015 στην αγορά απορροφήθηκαν 2 εκατ. τόνοι βενζίνης περίπου έναντι 2,1 εκατ. τόνων το αντίστοιχο διάστημα του 2014, ενώ οριακή ήταν η μείωση ποσοτήτων το ίδιο διάστημα στο πετρέλαιο κίνησης.
Με βάση τα ανεπίσημα στοιχεία της αγοράς, τον Νοέμβριο η ζήτηση στα καύσιμα κίνησης ενισχύθηκε, αλλά το πρώτο δεκαήμερο του Δεκεμβρίου υποχώρησε εκ νέου.
Εκτίμηση αρμοδίων παραγόντων είναι ότι, παρά τη συνεχιζόμενη μείωση των τιμών, η αγορά εξακολουθεί να κινείται στους ρυθμούς των capital controls και έχει επηρεαστεί σαφώς από την αποπληρωμή φορολογικών υποχρεώσεων των πολιτών μέσα στο φθινόπωρο, υπενθυμίζοντας ότι η αναστροφή της ανοδικής τάσης της ζήτησης στην αγορά καυσίμων ξεκίνησε τον Ιούλιο.
Εδραιωμένη είναι η πεποίθηση στην αγορά καυσίμων ότι, εάν δεν αρθεί η αβεβαιότητα στην ελληνική οικονομία, η αγορά δεν θα ανακάμψει παρά τις χαμηλές τιμές καυσίμων. Στο ερώτημα πώς εξηγείται η αυξημένη κίνηση στους δρόμους, στελέχη του Συνδέσμου Εμπορίας Πετρελαιοειδών συστήνουν ότι θα πρέπει, εκτός από τις κεντρικές λεωφόρους της Αθήνας, κανείς να δει τι γίνεται στις εθνικές οδούς. Εξηγούν ότι η κίνηση στις εθνικές οδικές αρτηρίες έχει περιοριστεί σημαντικά. Η μείωση πωλήσεων στο ντίζελ κίνησης έφτασε στο δεκάμηνο στο -20% σε σχέση με πέρυσι, στοιχείο ενδεικτικό της ύφεσης, στην οποία εξακολουθεί να βρίσκεται η πραγματική οικονομία.
Φόρος κατανάλωσης
Αξίζει να σημειωθεί ότι η Ελλάδα της ύφεσης, με βάση τα στοιχεία της Eurostat, έχει τον τέταρτο υψηλότερο ειδικό φόρο κατανάλωσης στη βενζίνη μετά την Αγγλία, την Ολλανδία και την Ιταλία. Εχει δε υψηλότερο ειδικό φόρο κατανάλωσης από χώρες με πολλαπλάσιο κατά κεφαλήν εισόδημα, όπως η Γερμανία, η Γαλλία, το Βέλγιο, και πολύ υψηλότερο από το Λουξεμβούργο, την Αυστρία και άλλες.
Η Ελλάδα έχει παράλληλα από τους υψηλότερους συντελεστές ΦΠΑ στα καύσιμα μεταξύ των κρατών-μελών της Ε.Ε., με αποτέλεσμα η συνολική φορολογική επιβάρυνση να αντιπροσωπεύει το 68% της τελικής τιμής της βενζίνης. Η φορολογία στη βενζίνη βρίσκεται ήδη 86% πάνω από τα χαμηλότερα φορολογικά επίπεδα που επιτρέπει η Ε.Ε.
Κολλημένοι στο... τιμόνι!
Ώρες μποτιλιαρισμένοι, πίσω από το τιμόνι περνούν οι Έλληνες σε χειρότερης κατάστασης δρόμους σε σχέση με τον μέσο όρο της Ευρώπης. Τα στοιχεία της Ευρωπαϊκής Επιτροπής κατατάσσουν τη χώρα μας στην προτελευταία θέση όσον αφορά τις ώρες που περνάμε υπό συνθήκες κυκλοφοριακής συμφόρησης. Η Ελλάδα βρίσκεται στην 23η θέση από τις συνολικά 24 χώρες της Ε.Ε. που προσκόμισαν στοιχεία, ενώ ο εν λόγω δείκτης διαμορφώνεται στο 41,3 με τον αντίστοιχο μέσο ευρωπαϊκό δείκτη να διαμορφώνεται στο 30,96.
ΚΑΤΑ 17,6%
Αύξηση στις πωλήσεις ΙΧ
Αύξηση που αγγίζει το 17,6% σημείωσαν τον Νοέμβριο του 2015 οι ταξινομήσεις καινούργιων επιβατικών σε σχέση με το αντίστοιχο περσινό διάστημα προμηνύοντας ότι το 2015 θα κλείσει θετικά για την αγορά αυτοκινήτου.
Παρά την τροχοπέδη με την καθυστέρηση των ανακοινώσεων για τα τέλη κυκλοφορίας,  τις  πληροφορίες για αύξηση των τιμών στα υγρά καύσιμα από το 2016 και τα capital controls   οι πωλήσεις είναι ιδιαίτερα ικανοποιητικές.
Στο ενδεκάμηνο Ιανουαρίου-Νοεμβρίου 2015 οι ταξινομήσεις καινούργιων επιβατικών είναι αυξημένες κατά 6,4% ως προς το αντίστοιχο διάστημα του 2014. Η πρόοδος στις ταξινομήσεις καινούργιων επιβατικών από τις αρχές του έτους αιτιάζεται στις αυξημένες πωλήσεις αυτοκινήτων προς επιχειρήσεις ενοικίασης, μακροχρόνιας μίσθωσης και επιχειρηματικούς ομίλους, ενώ ακόμη και με αυτήν την πρόοδο η αγορά αυτοκινήτου βρίσκεται -73,2% χαμηλότερα ως προς το μέσο όρο της δεκαετίας 2000-2009. Συγκεκριμένα τον Νοέμβριο έγιναν ταξινομήσεις σε 5.859 καινούργια επιβατικά έναντι 4.983 τον Νοέμβριο του 2014 (17,6%), σε  485 καινούργια φορτηγά (ελαφρά και βαρέα) έναντι 347 (αύξηση 39,8%) σε 8 καινούργια λεωφορεία έναντι 4 (100,0%) και σε 1.763 καινούργια δίκυκλα (πλέον των 50 cc) έναντι 1.591 (10,8%).
Όσον αφορά το 11μηνο Ιανουαρίου - Νοεμβρίου 2015 ταξινομήθηκαν 68.989 καινούργια επιβατικά έναντι 64.831 (αύξηση 6,4% σε σχέση με το αντίστοιχο περσινό διάστημα.

Δημοσίευση σχολίου

Blogger