Να μην αλλάξει τελικά τους όρους του εν εξελίξει διαγωνισμού για τα 20 ελληνικά θαλάσσια οικόπεδα σε Ιόνιο και νοτίως της Κρήτης, παρά να δώσει μόνο μια δίμηνη παράταση στην υποβολή προσφορών, αποφάσισε τελικά ο υπουργός Παραγωγικής Ανασυγκρότησης Π.Λαφαζάνης.

Ζυγίζοντας τις επιπτώσεις από μια αλλαγή των όρων, που θα οδηγούσε σε ακύρωση του διαγωνισμού και επιδείνωση της επενδυτικής εμπιστοσύνης προς την Ελλάδα, το υπουργείο αποφάσισε να μην μεταβάλει τελικά την προκήρυξη, παρά τα όσα είχε προαναγγείλει προεκλογικά ο ΣΥΡΙΖΑ, και να τον αφήσει να ολοκληρωθεί ως έχει, δίνοντας απλά παράταση δύο μηνών.

Στην πράξη αυτό σημαίνει ότι οι υποψήφιοι θα έχουν προθεσμία για να καταθέσουν τις προσφορές τους, στα μέσα Ιουλίου αντί για τα μέσα Μαίου, κίνηση με την οποία το υπουργείο ελπίζει σε σταθεροποίηση των τιμών πετρελαίου και άρα σε μεγαλύτερη συμμετοχή εταιρειών στο διαγωνισμό, αφού θα έχει προηγηθεί η απόφαση του ΟΠΕΚ τον Ιούνιο σχετικά με το αν θα μειώσει ή θα διατηρήσει σταθερή την παραγωγή του.

Η σχετική απόφαση αναμένεται να ανακοινωθεί και επίσημα σήμερα από το υπουργείο Παραγωγικής Ανασυγκρότησης. Οσο για τον ίδιο τον Π. Λαφαζάνη, θα μεταφέρει τη δέσμευση πως δεν αλλάζουν οι όροι, τόσο στον Ρώσο υπουργό Ενέργειας Α. Νόβακ όσο και στον Α. Μίλερ της Gazprom, με τους οποίους συναντάται σήμερα στη Μόσχα, απευθύνοντας μεταξύ των άλλων πρόσκληση σε ρωσικές εταιρείες να συμμετάσχουν στον ελληνικό διαγωνισμό.

Τι ζύγισε στην απόφαση του

Πως άλλαξε ωστόσο γραμμή απ’ όσα έλεγε προεκλογικά ο ΣΥΡΙΖΑ ; Σύμφωνα με τις πληροφορίες, στην απόφαση του υπουργού μέτρησε η άποψη πολλών υπηρεσιακών στελεχών τα οποία τον “έπεισαν” πως η αλλαγή του θεσμικού πλισίου είναι μια εξαιρετικά χρονοβόρος διαδικασία, που θα πάρει τουλάχιστον 6 με 8 μήνες, και ενώ παράλληλα ο διαγωνισμός θα χρειαζόταν να ακυρωθεί προκειμένου να επαναπροκηρυχθεί.

Ζύγισε επίσης στην απόφαση του υπουργείου, το γεγονός ότι παραμένει ζωηρό το ενδιαφέρον για συμμετοχή στο διαγωνισμό κάποιων ξένων εταιρειών, που το τελευταίο διάστημα έχουν επανακάμψει, ζητώντας πληροφορίες για τις ακριβείς πρόθέσεις της κυβέρνησης.

Στην ουσία με την απόφαση που πήρε το υπουργείο, θα του δοθεί η δυνατότητα να αξιολογήσει τις συνθήκες της αγοράς (απόφαση του ΟΠΕΚ τον Ιούνιο για διατήρηση ή μείωση της παραγωγής του) αλλά κυρίως να «τεστάρει» το ενδιαφέρον των επενδυτών, αφού όπως συνέβη τόσο στην Κύπρο όσο και αλλού, θεωρείται μαθηματικά βέβαιο πως δεν θα υποβληθούν προσφορές και για τα 20 ελληνικά "μπλοκς" παρά μόνο για κάποια από αυτά.

Επομένως, με βάση και την εμπειρία αυτού του διαγωνισμού, η κυβέρνηση θα έχει όλο το χρόνο να προετοιμάσει τον επόμενο γύρο παραχωρήσεων για τα εναπομείναντα οικόπεδα με το θεσμικό πλαίσιο που εκείνη επιθυμεί. 

Υπενθυμίζουμε ότι προεκλογικά ο ΣΥΡΙΖΑ είχε προτείνει να τροποποιήσει άμεσα τον νόμο 4001/2011 για τις έρευνες υδρογονανθράκων πριν επαναπροκηρύξει τους διαγωνισμούς. Η τροποποίηση θα εστιαζόταν στο είδος των συμβάσεων με τους αναδόχους, καθώς ο ΣΥΡΙΖΑ τασσόταν υπέρ της σύναψης «Συμβάσεων Διανομής της Παραγωγής» στις οποίες η κυριότητα των υδρογονανθράκων ανήκει στο κράτος και ο μισθωτής λειτουργεί σαν εργολάβος κάτω από τις εντολές του Δημοσίου. Με το συγκεκριμένο μοντέλο που ευαγγελιζόταν ο ΣΥΡΙΖΑ, το Δημόσιο συμμετέχει στην κοινοπραξία που εκμεταλλεύεται τα κοιτάσματα και επιπλέον έχει συμμετοχή στη διανομή της παραγωγής.

Οσο για το σημερινό θεσμικό πλαίσιο, προβλέπει «Συμβάσεις Μίσθωσης» στις οποίες ο ανάδοχος (μισθωτής) είναι ο κύριος του κοιτάσματος. Στις συμβάσεις που έχουν δημοσιευτεί στην Εφημερίδα των Ευρωπαϊκών Κοινοτήτων στο πλαίσιο των διαγωνισμών περιγράφονται οι υποχρεώσεις κατά τη φάση έρευνας και εκμετάλλευσης του κοιτάσματος, προκαθορίζονται σταθεροί φορολογικοί συντελεστές και προβλέπεται η πληρωμή δικαιωμάτων στο Δημόσιο είτε με τη μορφή royalties, είτε με τη μορφή μετρητών, είτε με τη μορφή πετρελαίου ή φυσικού αερίου.

ΠΗΓΗ

Δημοσίευση σχολίου

Blogger