Τα τουρκικά μαχητικά δοκιμάζουν τις αντοχές και τις εδαφικές κυριαρχίες της Ελλάδας, τονίζει το Politico σε δημοσίευμά του για την χώρα μας και τις σχέσεις της με την γειτονική Τουρκία.

«Τα τουρκικά τζετς και τα στρατιωτικά ελικόπτερα έχουν αυξήσει δραματικά τις παραβιάσεις στον εναέριο χώρο της Ελλάδας, σύμφωνα με στοιχεία από τον ελληνικό στρατό, αναγκάζοντας τα αερομαχητικά της Ελλάδας να απαντήσουν παρά τα άδεια ταμεία» γράφει.

Μάλιστα, χαρακτηριστικό είναι το γεγονός ότι μόνο στις 15 Ιουλίου τα τουρκικά αεροπλάνα παραβίασαν τον ελληνικό εναέριο χώρο 20 φορές.

«Ο βασικός λόγος για αυτό είναι οι φόβοι για την κυριαρχία στο Αιγαίο» τονίζει ο Μουσταφά Κουτλάι επίκουρος καθηγητής Οικονομικών και Τεχνολογίας στο Πανεπιστήμιο της Άγκυρας.

Όπως λέει, η Τουρκία και η Ελλάδα αναγνωρίζουν η μία στην άλλη την κυριαρχία της ζώνης των έξι μιλίων αλλά η Τουρκία φοβάται ότι η Ελλάδα θα επεκτείνει τη ζώνη στα 12 μίλια. Κάτι τέτοιο θα αποτελέσει πρόβλημα για την Τουρκία, καθώς δεν θα έχει πρόσβαση στο Αιγαίο.

Επιπλέον, η Ελλάδα διεκδικεί 10 μίλια εναέριου χώρου γύρω από τα νησιά, ενώ η Τουρκία αναγνωρίζει μόνο έξι μίλια και εκτιμά ότι πετά σε διεθνές εναέριο χώρο.

Ο αναλυτής Θάνος Ντόκος εξηγεί από τη μεριά του ότι οι Τούρκοι προσπαθούν να ενδυναμώσουν την κυριαρχία τους επί διάφορων διαφιλονικούμενων νησιών και επιθυμούν να σύρουν την Ελλάδα στο τραπέζι των συζητήσεων. Αυτό που προκαλεί ανησυχία είναι ότι τα τουρκιά αεροσκάφη, κυρίως ελικόπτερα, πετούν σε χαμηλό ύψος πάνω από αυτά τα νησιά.

Πολλά από αυτά τα περιστατικά συμβαίνουν τέσσερα μίλια κοντά στις τουρκικές ακτές, περιοχή που η Αθήνα θεωρεί δική της, ενώ η Άγκυρα την έχει βαφτίσει «διεθνή εναέριο χώρο».

Η περιοχή περιλαμβάνει ένα σύμπλεγμα 16 νησιών τα οποία η Αθήνα θεωρεί πως βρίσκονται υπό την κυριαρχία της.

Το τελευταίο διάστημα, η Τουρκία αρνείται ανοιχτά πλέον τη θέση της Ελλάδας. Διόλου τυχαίο ότι κατά τον Ιούνιο και τον Ιούλιο τουρκικά μαχητικά πέταξαν πάνω από το Φαρμακονήσι, τον Κουνελονήσι και το Αγαθονήσι.

Σύμφωνα με τα στατιστικά που διατηρεί ο οικονομολόγος Χρήστος Κόλλιας του Πανεπιστημίου της Θεσσαλίας, πέρυσι οι Τούρκοι παραβίασαν τον ελληνικό εναέριο χώρο 2.244 φορές, ενώ μόνο τον περασμένο Μάιο είχαμε 361 περιστατικά.

Αρκεί να σκεφτεί κανείς πως το 2013 είχαν εισχωρήσει μόλις 636 φορές, ενώ το 2009 είχαν μπει στον ελληνικό εναέριο χώρο 1.678 φορές.

Από την αρχή της δεκαετίας τα τουρκικά αεροσκάφη έχουν εισέλθει στον εναέριο ελληνικό χώρο εκατοντάδες φορές ανά έτος, συμπεριλαμβανομένου του ρεκόρ των 636 φορών το 2013.

«Η πολιτική επαναπροσέγγιση μεταξύ των δύο χωρών στις αρχές του 2000 και η οικονομικής κρίση συνέβαλε στην μείωση των αερομαχιών. Αλλά οι αλλαγές στην γεωπολιτική ασφάλεια της περιοχής έχουν χτυπήσει ευαίσθητη φλέβα και οι δύο γείτονες χώρες έχουν γίνει πολύ πιο ευαίσθητες η μία απέναντι στην άλλη όσον αφορά το Αιγαίο» τονίζει ο Κουτλάι.

Μάλιστα, το Politico αναφέρει πως η δεινή οικονομική κατάσταση της Ελλάδας έχει επιτείνει την τουρκική επιθετικότητα στο Αιγαίο, καθώς είναι φανερό πως η Ελλάδα δεν έχει τις δυνάμεις πλέον να προβάλει ισχυρή αντίσταση. Κάθε πτήση ελληνικού αεροπλάνου που πρέπει να σηκωθεί για να αναχαιτίσει τα αντίστοιχα τουρκικά κοστίζει πολλά ευρώ – σε μια χώρα που τα ταμεία της είναι άδεια.

Φυσικά, όλα αυτά δεν έχουν να κάνουν μόνο με την τιμή και την περηφάνια ενός κράτους. Οι μεγάλες ποσότητες υδρογονανθράκων στην Κυπρο έχουν δείξει ότι υπάρχουν κερδοφόρες δυνατότητες στην Μεσόγειο. Τη ίδια στιγμή, η Ελλάδα εξετάζει το ενδεχόμενο να αυξήσει την ΑΟΖ της κατά 200 ναυτικά μίλια κάτι που αν γίνει θα μετέτρεπε το Αιγαίο σε μια… ελληνική λίμνη.

Την ίδια στιγμή, η Τουρκία βρίσκεται στη μέση ενός ολοκληρωμένου προγράμματος αναδόμησης του στρατού της. Ήδη, διαθέτει 100 νέα F-16, ενώ τον Ιανουάριο παράγγειλε 4 νέα F-35 Lockheed και 5 ελικόπτερα Boeing.

Στο μεταξύ, πάντως οι δύο χώρες προσπαθούν να ενισχύσουν τους επιχειρηματικούς δεσμούς τους, αλλά πίσω απ” τις φιλικές κινήσεις φαίνεται ότι ούτε η Αθήνα ούτε η Άγκυρα μπορούν να χωνέψουν να κάνουν πίσω στο θέμα του Αιγαίου.

ΠΗΓΗ


* Τα άρθρα δεν αποτελούν απαραίτητα θέση της συντακτικής ομάδας: "ΙΩΚΗ ΑΘΗΝΑΣ ΒΟΗ", παρά μόνον αυτά που φέρουν την υπογραφή του ιδιοκτήτη του ιστολογίου...

Δημοσίευση σχολίου

Blogger